Вы здесь

Небесные покровители земного воинства. Великомученик Георгий Победоносец[27] (Елена Игонина, 2011)

Великомученик Георгий Победоносец[27]

Святой Георгий, воин и мученик Христов, родился в Каппадокии[28] в III веке. Это было время гонений: христиан без различия пола и возраста подвергали пыткам и предавали в руки палачей. Отец мальчика, исповедав свою веру, принял мученическую смерть за Христа, а мать вместе с сыном переселилась в Палестину, на свою историческую родину.

Георгий вырос и поступил на службу в римское войско. Мужественный и статный, не раз отличавшийся в сражениях, он был замечен императором Диоклетианом[29] и принят в его стражу со званием комита – одного из старших военачальников. В этом высоком звании он встретил приказ императора о беззаконном истреблении христианских общин[30].

Святой Георгий хранил свою веру в тайне. Римские военные традиции были в значительной мере пронизаны религиозными представлениями. Солдаты напрямую связывали с покровительством языческих богов свои успехи в карьере, победы римского оружия, благополучие соратников и императора. Отказ от почитания идолов считался безумием. Георгий знал об этом, а также о том, что любое упоминание о Христе будет стоить ему жизни. Он раздал нищим все свое имущество, отпустил на волю слуг и явился в Сенат.

В зале, перед лицом правителя и его советников, юноша произнес обличительную речь и бесстрашно объявил себя христианином, добавив, что пришел свидетельствовать о подлинной, нетленной Истине. Услышав имя Христово от одного из лучших подданных, император долго не мог прийти в себя. Затем, признав открытость и мужество Георгия достойными чести, предложил ему отречься от своих слов. Но юноша остался непреклонен, и правитель в неистовстве приказал заключить святого в темницу.

Заключенному забили ноги в колодки и придавили грудь тяжелым камнем. На другой день на допросе, обессиленный, но твердый духом, Георгий вновь отвечал императору. «Неужели ты думаешь, что столь малые мучения могут заставить меня отвергнуться от веры своей? Скорее ты изнеможешь, мучая меня, нежели я, мучимый тобою», – сказал святой. В ответ на это Диоклетиан повелел подвергнуть узника страшной казни – колесованию. Великомученика привязали к колесу, под которым были устроены доски с железными остриями. При вращении механизма острые лезвия резали обнаженное тело, что должно было закончиться неминуемой гибелью. Но святого, истерзанного смертоносным орудием, исцелил прикосновением Ангел Господень. Это чудесное явление сопровождалось голосом с неба: «Не бойся, Георгий. Я с тобою».

Многие язычники, с недоумением и ужасом глядя на восставшего невредимым юношу, уверовали, что чудо это сотворил Господь, и обратились ко Христовой вере. Среди них была и супруга Диоклетиана – царица Александра[31]. Мучители же продолжали изощряться в жестокости. Они били святого воловьими жилами, бросали в негашеную известь, принуждали бежать в сапогах с острыми гвоздями внутри. Великомученик переносил все это в бодрости духа. Решив, что святому помогает какое-то чародейство, император призвал волхва Афанасия, чтобы тот лишил узника магической силы. Волхв преподнес Георгию две чаши со снадобьями, одно из которых должно было сделать его покорным, а другое – немедленно умертвить. Но зелья не действовали: святой по-прежнему обличал языческие суеверия и славил истинного Бога. Тогда, по приказу императора, палач отсек ему голову мечом. Святой страдалец отошел ко Господу 23 апреля 303 года.

В кровавой агонии и бессмысленных метаниях закончилась эра язычества. Всего через десять лет после описанных событий христианский император Константин Великий приказал начертать на своих знаменах крест и завет, запечатленный кровью великомученика Георгия: «Сим победиши». Именно этого святого, носившего при жизни мирное греческое имя[32], за мужество и великую духовную победу над мучителями впоследствии назовут Победоносцем.

Юноша Георгий мог стать талантливым полководцем и удивить мир воинскими подвигами. Он скончался, когда ему не было и тридцати лет. Но соединившись с воинством Небесным, войдя в сонм святых, этот мученик явил себя покровителем всех христианских воинов. На православных иконах он изображается на белом коне, подобно полководцу. В руке же – копье, поражающее змия, который олицетворяет собой диавола и силы тьмы. Это изображение основано на предании и относится к посмертным чудесам святого Георгия, самое известное из которых – «Чудо о змие»[33].

Георгий Победоносец был Небесным покровителем нескольких великих строителей русской государственности и русской военной мощи. С именем Георгий был крещен князь Ярослав Мудрый. Он построил в честь своего святого город Юрьев, основал Юрьевский монастырь в Новгороде, воздвиг Георгиевский храм в Киеве. Имя святого Георгия носили также основатель Москвы Юрий Долгорукий и великий князь Владимирский Юрий Всеволодович. Все эти князья прославились как собиратели и защитники Русской земли. А поражающий змия всадник, в котором нетрудно угадать черты святого Георгия, стал изображаться на гербе Москвы и Российского государства.

В XVIII веке для награждения офицеров русской армии был учрежден Георгиевский крест, ставший самой почетной боевой наградой. Он давался не по чину, а исключительно за подвиги в военное время. С этим орденом связано также появление в Зимнем и Большом Кремлевском дворцах знаменитых Георгиевских залов.

Православная Церковь чтит великомученика Георгия 6 мая (по новому стилю). Иногда этот день совпадает с Пасхой, и празднование, согласно Церковному Уставу, переносится на три дня. Так случилось и в 1945 году – и 9 мая, в День Победы, во всех православных храмах шла служба великому Победоносцу, не по желанию людскому, а по явному Промыслу Божию. Святому Георгию и в наши дни молятся о победе над внешними и внутренними врагами, о защите христианских воинов и Отечества.


Составлено по источникам:

[Память] святого великомученика и победоносца Георгия // Минея апрель. Ч. 2. М.: Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2008. [Краткое житие].

Страдание святого великомученика Георгия Победоносца // Димитрий Ростовский, свт. Жития святых: В 12 т. Т. 8. Месяц апрель. [Репринтное издание]. М.: Лествица, 2004.


Тропа́рь

глас 4

Я́ко пле́нных свободи́тель / и ни́щих защи́титель, / немощству́ющих врач, / правосла́вных побо́рниче, / победоно́сче, великому́чениче Гео́ргие, / моли́ Христа́ Бо́га / спасти́ся душа́м на́шим.


Ин тропарь

глас 4

По́двигом до́брым подвиза́лся еси́, / страстоте́рпче Христо́в, / ве́рою и мучи́телей обличи́л еси́ нече́стие, / же́ртва же благоприя́тна Бо́гу прине́слся еси. / Те́мже и вене́ц прия́л еси́ побе́ды / и моли́твами, свя́те, твои́ми всем подае́ши / прегреше́ний проще́ние.


Канон[34]

глас 2

Песнь 1

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́[35] фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Припе́в: Святы́й великому́чениче Гео́ргие, моли́ Бо́га о нас.

Те́плою ве́рою и любо́вию призыва́ющия тя, му́чениче Христо́в, венцено́сче Гео́ргие, предстоя́ всесве́тел честно́му Престо́лу все́ми Владу́щаго, твои́ми моли́твами и предста́тельствы сохрани́.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Благоро́дно возде́лание Христу́ был еси́, Гео́ргие, му́ченическими возде́лан дея́нии, и, я́ко бога́тство пресла́вно, в Небе́сных тя сокро́ви-щах положи́ Подвигополо́жник, я́ко преизя́щне хра́брствовавшаго.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Тве́рдо и терпели́вно устреми́лся еси́, самозва́н, к по́двигом, преблаже́нне Гео́ргие, и, низложи́в свире́пое мучи́телей ополче́ние, моли́твенник о всех, призыва́ющих тя, был еси́.

Сла́ва: Блаже́нную, сла́вне, жизнь ны́не восприе́м, во Христе́ сокрове́нную, Гео́ргие, о не́йже подвиза́лся еси́ до кро́ве, ве́рою пою́щим тя моли́ спасти́ся от вся́каго, страстоте́рпче, обстоя́ния*.

И ны́не: Не́бо была́ еси́ слове́сное, Сло́во Небе́сное в Твое́й утро́бе, Богома́ти, вме́щшая, И́мже вся бы́ша: Не́бо же, и земля́, и я́же вы́шше сих. Те́мже со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя.


Песнь 3

Ирмос: Процвела́ есть пусты́ня, яко крин*, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая Це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Венце́м страда́ния сия́я, сла́вне, благоче́стно призыва́ющия тя моли́ Изба́вителя и Бо́га от вся́кия ну́жды, блаже́нне, изба́вити.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Бога́тыми просвеща́емь сия́нии, прему́дре, мра́чную отжени́ печа́ль и мглу страсте́й от нас, ве́рою восхваля́ющих тя.

Слава: Наде́ждею утвержда́емь и любо́вию, ве́рою же огра́ждься, Гео́ргие, и си́лою укре́плься Христо́вою, и́дольскую пре́лесть низве́ргл еси́.

И ныне: Просве́щшаго концы́, Пречи́стая, родила́ еси́ с пло́тию Безпло́тнаго и пре́жде всех Отцу́ Собезнача́льна, те́мже Тя, Богоро́дицу, ве́рнии, чтим.

Го́споди, поми́луй. (Трижды.)


Седа́лен

глас 8

Благоче́стия о́бразы му́жески хра́брствуя, нече́стия пре́лесть низложи́в, му́чениче, попра́л еси́ врага́ шата́ния и, Боже́ственным жела́нием при́сно* разгара́емь, мучи́телей угаси́л еси́ безбо́жное свире́пство. Те́мже досто́йно возме́здие мук прия́л еси́ вене́ц и подае́ши исцеле́ния ве́рою притека́ющим. Страстоте́рпче Гео́ргие, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Слава: Земно́е бога́тство на земли́ раздава́яй всем, му́чениче му́дре, бога́тство Небе́сное насле́довал еси́ труды́ твои́ми, Кресто́м бо честны́м, я́ко в броню́, обо́лкся и тем посрами́л еси́ мучи́телей шата́ние. Те́мже моли́твами прося́щим тя подае́ши Боже́ственная дарова́ния, исцеле́ний благодея́ния. Страстоно́сче Гео́ргие, моли́ся Христу́ Бо́гу, прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И ныне: Прему́дрость и Сло́во в Твое́м чре́ве заче́нши неопа́льно, Ма́ти Бо́жия, ми́рови родила́ еси́ мир Содержа́щаго, и в объя́тиях понесла́ еси́ вся Нося́щаго, Пита́теля всех и Творца́ тва́ри. Те́мже молю́ Тя, Всесвята́я Де́во, и ве́рно сла́влю Тя, изба́витися ми от прегреше́ний, и в день Суда́, егда́ предста́ти и́мам пред лице́м Созда́теля моего́, Влады́чице Де́во Чи́стая, Твою́ по́мощь тогда́ пода́ждь ми: вся́ бо мо́жеши, ели́ка хо́щеши, Всепе́тая.


Песнь 4

Ирмос: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел, но Сам, Го́споди, вопло́щься, и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка. Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Пое́м твоя́ по́двиги, преблаже́нне Гео́ргие, и́миже разсы́пал еси́ и́дольския слу́жбы, всю же упраздни́л еси́ де́монскую пре́лесть, пресла́вне.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Утиши́ напа́стей и бед смуще́ние и вся́кое наве́тие зло́е де́монов отжени́ от пою́щих тя, Христо́ва во́ина, досточу́дне.

Слава: Возсия́л еси́, я́ко звезда́ светоно́сная, Гео́ргие, душе́вною до́блестию и тве́рдостию ве́ры пре́лесть мра́чную отгоня́ и спаса́я пою́щия тя.

И ныне: Спасе́ние су́щественное, Де́во, родила́ еси́, бога́тством бла́гости и есте́ственною благосты́нею спаса́ющее челове́ка и истле́вший о́браз назида́ющее.


Песнь 5

Ирмос: Просвеще́ние во тьме лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мой, к Тебе́ у́тренюю*, Царю́ ми́ра, просвети́ мя сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Му́ченическое дерзнове́ние я́ко име́я ко Влады́це, проси́ усе́рдно спасе́ния тя пою́щим, душе́вных неду́г изменя́я твои́ми мольба́ми, му́чениче страстоно́сче, преблаже́нне Гео́ргие.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Со А́нгельскими лику́я, я́ко му́ченик, ликостоя́нии[36] и безсме́ртныя и блаже́нныя, венцено́сче, насыща́яся сла́вы, покро́ву твоему́ прибега́ющия вся́каго треволне́ния и бу́ри исхити́.

Слава: Изба́ви нас от вся́кия ну́жды, яко Ми́лостив, грехо́вное и бе́дное отгоня́ многоразли́чное смуще́ние, Гео́ргия Твоего́ уго́дника моли́твы, Христе́, прие́мля.

И ныне: Долг прама́тере Е́вы, Богома́ти, отдала́ еси́, пло́тию бо обложи́ла еси́ из Тебе́ рожде́нна Спа́са ми́ра. Те́мже Тя вси блажи́м, обра́дованная Де́во Всенепоро́чная.


Песнь 6

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли*, Бо́же, мя возведи́.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Па́че естества́, и сло́ва, и по́мысла до́блести твоея́ хра́брствования, непреста́нно пева́ема, преблаже́нне му́чениче Гео́ргие.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Во́инству Небе́сному собесе́дник, блаже́нне, быв и Боже́ственное явле́ние ели́ко* дости́жно зря, тя ве́рою чту́щия спаса́й.

Слава: Все́ми о́бразы Бо́гу возложе́н и блиста́ния чуде́с прие́мля, дарова́ния тре́бую-щим раздава́еши, преблаже́нне Гео́ргие.

И ныне: Ны́не к Тебе́ прибега́ю, Пречи́стая, спаси́ мя моли́твами Твои́ми и соблюди́: ели́ко бо хо́щеши, мо́жеши, яко Ма́ти Всемогу́щаго.

Го́споди, поми́луй. (Трижды.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Духу и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.


Конда́к

глас 4

Возде́лан от Бо́га, показа́лся еси́ благоче́стия де́латель честне́йший, доброде́телей рукоя́ти собра́в себе́: се́яв бо в слеза́х, весе́лием жне́ши, страда́льчествовав же кро́вию, Христа́ прия́л еси́, и моли́твами, свя́те, твои́ми всем подае́ши прегреше́ний проще́ние.


И́кос

За мирски́й живо́т ду́шу свою́ положи́вшаго, Христа́ Царя́ жела́я, во́ин тщи́тся умре́ти за Него́, ре́вность же ве́лию Боже́ственную в се́рдцы име́я, себе́ самого́ приведе́. Того́ у́бо и мы вси, боже́ственнаго Гео́ргия, я́ко те́пла предста́теля воспои́м ве́рою, я́ко сла́внаго су́ща Христо́ва раба́, подо́бящася я́ве своему́ Влады́це и вся́кому моля́щуся приходя́ща: спеши́т бо при́сно и мо́лит Спа́са всем пода́ти согреше́ний проще́ние.


Песнь 7

Ирмос: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ есть, Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сый* благослове́н и препросла́влен.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Твоему́ подо́бяся, му́чениче, Влады́це, во́лею поте́кл еси́ к по́двигом, сла́вне, и, побе́ду взем, Це́ркве Христо́вы храни́тель был еси́: сию́ при́сно сохраня́й предста́тельством твои́м.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Я́ко му́ченик непобеди́м, я́ко страда́лец, я́ко неодоле́нный ве́ры побо́рник, ны́не столп непоколеби́м восхваля́ющим тя, прему́дре Гео́ргие, бу́ди, огражда́я моли́твами твои́ми.

Слава: Му́дре земледе́лав Боже́ственное се́мя, и сие́ умно́жил еси́, крове́й твои́х тече́ньми напои́в, блаже́нне, и боле́зней тща́нием, и разли́чными ра́нами, и́миже свире́пство мучи́телей угаси́л еси́.

И ныне: Де́ва пребыла́ еси́ и по Рождестве́, Бо́га бо родила́ еси́, пита́ющаго вся́ческая, за неизрече́нную ми́лость и милосе́рдие мно́гое Челове́ка бы́вшаго, Чи́стая: Его́же ны́не моли́ спасти́ся всем нам.


Песнь 8

Ирмос: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Пото́к лю́тых страсте́й же и бед, и мяте́жнаго обстоя́ния, и боле́зней паде́ния, и де́монов ко́зни, и злочести́вых стремле́ния укроти́ твои́ми моли́твами, венцено́сче Гео́ргие.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Весь све́том, блаже́нне, Тро́йческим чи́сто облиста́емь, я́ко му́ченик непобеди́м, я́ко благоче́стия побо́рник, я́ко победи́тель Боговенча́нен, спаси́, Небе́сный жи́телю, тя чту́щия моли́твами твои́ми.

Слава: Венце́м разу́мным разли́чно укра́шен, и Ца́рствия диади́мою[37], и ски́птром удобре́н, и багряни́цею[38] обложе́н, твое́ю обагре́н кро́вию, блаже́нне, сца́рствуеши Царю́ Сил.

И ныне: От Отца́, безле́тно* Рожде́ннаго и пре́жде век возсия́вша, вся́ческая сотво́ршаго, ви́димая же и неви́димая, Де́во Ма́ти, родила́ еси́. Те́мже Тя, Богоро́дицу, вси язы́цы[39], сла́вим.


Песнь 9

Ирмос: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Припев: Святый великомучениче Георгие, моли Бога о нас.

Непреста́нно Го́спода моли́ о нас, пою́щих тя, блаже́нне, я́ко Христо́ва му́ченика, я́ко победи́вша мучи́теля, я́ко лука́вых духо́в отгони́теля, я́ко храни́теля неусы́пна, я́ко засту́пника непосты́дна.

Конец ознакомительного фрагмента.