Вы здесь

Икона Пресвятой Богородицы Неупиваемая Чаша. Благодатная помощь от недуга пьянства, курения и наркомании. Икона Божией Матери «Неупиваемая Чаша» (А. Ю. Мудрова, 2016)

Икона Божией Матери «Неупиваемая Чаша»

Явление иконы

Эта икона обладает самой сильной способностью помогать людям, страдающим алкогольной зависимостью. Находится она в Серпухове, куда стекается непрерывный поток людей, желающих избавиться от разрушительного порока или же их родственников. Большое количество копий находятся в храмах всего мира.

Иконографически этот образ восходит к типу Богородицы-Оранты. Мария изображена в молитвенной позе с воздетыми руками, Младенец Христос – стоящим в чаше и благословляющий обеими руками. Считается, что молящиеся перед этим образом могут получить исцеление от болезней, в том числе от алкоголизма и наркомании.

История ее обретения уходит к 1878 году. Один крестьянин Тульской губернии Евфремовского уезда, отставной николаевский солдат, с пенсией, имел слабость к вину. Он пропивал все в доме и всю пенсию и дошел до нищенского состояния. В довершение бедственности у него отнялись ноги. Но и при этом он не переставал пить. Находясь в таком разладе душевном, телесном и материальном, он видит однажды сон: приходит к нему старичок благообразного вида и говорит ему: «Иди в Серпухов, во Владычний монастырь, там в Георгиевском храме есть икона Божией Матери «Неупиваемая Чаша», отслужи перед ней молебен и будишь здоров и душою и телом». Но крестьянин, несмотря на то, что сон, видимо, был необыкновенный, не пошел в Серпухов, потому что не знал, как добраться туда без ног и без гроша денег. Тогда тот же старец явился ему во второй и в третий раз и уже настолько грозно потребовал исполнить его приказание, что наш крестьянин решился немедленно отправиться в путь. Двигался он на четвереньках. По лежащим на пути селениям останавливался для отдыха и подкрепления пищей. На одной из таких остановок старушка-крестьянка приняла его на ночлег, напоила и, в облегчение болезненности ног, растерла их и уложила больного и усталого путника на печь. И вот что тогда случилось: ночью, проснувшись, путник почувствовал приятное ощущение в ногах и тут же с большой осторожностью, спуская их с печи, пробует встать на ноги. Хотя и очень слабо, но он смог стоять на ногах. Он с нетерпением ждал утра, чтобы отправиться в дальнейший путь: теперь уже, может быть, не на четвереньках, а на ногах, хотя и с помощью палок. Но добрая старушка удержала его еще на сутки и опять на ночь растерла ему ноги. Видимо, больному стало лучше. И он действительно теперь уже идет, правда, сначала с двумя палками, а потом уже и с одной. Так дошел он до Серпухова и до Владычнего монастыря. Обут был в теплые валеные сапоги, несмотря на июль месяц.

Во Владычнем монастыре он поведал о своих дивных сновидениях послушнице Захарии (в последствии монахиня Елизавета) церковнице при храме великомученика Георгия и настойчиво просил, чтобы отслужен был молебен Матери Божией перед ее иконой «Неупиваемая Чаша». Последним он вводил всех в большое затруднение, потому что в монастыре никто не знал иконы Божией Матери с таким наименованием. Тогда явилась мысль: уж не та ли это икона, которая висит в проходе из Георгиевского храма на колокольню или в ризницу. На ней есть изображение чаши. И каково же было удивление всех, когда на обратной стороне этой иконы действительно усмотрели надпись: «Неупиваемая Чаша». Знаменательно было и то, что когда нашего путника подвели к раке преподобного строителя этого монастыря Варлаама, то в его святом лике он сразу же признал того благолепного старца, который явился ему во сне и повелел идти в Серпухов во Владычний монастырь к Матери Божией «Неупиваемая Чаша».

После совершения молебна бывший пьяница, по легенде, получил не только исцеление больных ног, но и утратил пристрастие к алкоголю.

Последствия алкоголизма известны всем. В числе их разрушение семьи, деградация личности, и, в конечном итоге, вечная смерть, ибо «пьяницы… Царствия Божия не наследуют». Но Божие милосердие безгранично. Господь видит, что многие, страдающие пьянством, искренне хотят избавиться от этой страсти, исцелиться от своей губительной болезни, но не находят в себе силы. И Господу благоугодно было явить чудотворную икону Пречистой Своей Матери, именуемую «Неупиваемая Чаша», как неистощимый источник благодатной помощи, духовных благ и исцеления для тех, кого влечет губительная чаша вина.

Весть о чудном явлении быстро распространилась по городу Серпухову и затем по ближним и дальним весям Серпуховского уезда и далеко за его пределами. Стали приходить и приезжать одержимые пьянственной страстью, чтобы помолиться Матери Божией пред ее новоявленною иконою. Некоторые же являлись снова, чтобы благодарить Царицу Небесную за ее великие милости, за исцеления.

Как на одно из таких исцелений от пьянственной страсти после моления Матери Божией перед ее иконой «Неупиваемая Чаша» можно указать на совершенное избавление от запоя одного московского купца, Стефана Федоровича Федорова, который в благодарном чувстве соорудил прекрасный иконостас для иконы, возложил на нее сребропозлащенную ризу, взамен фольговой и для своего дома заказал точную копию с чудотворной иконы Матери Божией. Вскоре после прославления святая икона «Неупиваемая Чаша» из ее прежнего помещения была перенесена в соборный храм и поставлена на чрезвычайно удобном месте.

Святая икона «Неупиваемая Чаша» была прекрасного старинного письма. Лик Матери Божией совершенно как живой. По законам иконографии она принадлежит к типу Оранта, древнейшему способу изображения Божией Матери. Отличие заключается в том, что Богомладенец написан стоящим в чаше. Чаша с благословляющим Богомладенцем – это чаша Причащения, источающая приступающим к ней с верою все благословения, дарованные грешному роду человеческому искупительным подвигом Господа нашего Иисуса Христа. Живописный образ написан в иконописной мастерской при

Храме в строгом соответствии с каноном, темперной краской, с применением натуральных минералов. Нимб выполнен из тончайшего сусального золота 960 пробы. Икона отличается сдержанным молитвенным образом, но в то же время, раскрывается перед верующим всеми красками истинной русской иконы.

Лик, изображенный на иконе, не является Господом Богом. Считается, что он призван лишь напоминать молящемуся о Божестве. Поэтому и пишут на иконе не лицо, а лик. Очень важным в нем являются глаза, которые отображают глубину души. Не менее значимы и руки, жесты которых несут определенный смысл. В остальном фигура очень воздушна, так как она призвана показывать внутреннюю силу. Именно на этом и делается акцент.


После закрытия Владычного монастыря в 1920-е годы чудотворная икона была перенесена в Никольский собор – кафедральный собор Николы Белого. В 1928–1930 годах Серпуховскую кафедру возглавлял епископ Мануил (Лемешевский). В воспоминаниях о нём было написано, что он восстановил почитание святыни этой обители, местночтимой иконы Богоматери «Неупиваемая Чаша», которое к тому времени постепенно приходило в забвение. Также по просьбе верующих с благословения епископа Серпуховского Мануила было написано восемь копий с чудотворной иконы.

В 1929 году Никольский собор был закрыт, все его святыни сожжены на берегу реки Нары. Иконы с изображением образа Божией Матери «Неупиваемая Чаша», включая первообраз, бесследно исчезли, молебные служения прекратились.

В 1993 году в Высоцком мужском монастыре, через два года после его открытия, был написан список чудотворной иконы «Неупиваемая Чаша», что послужило началом возрождения почитания этой иконы после долгих лет богоборчества.

В 1995 году, в первый год возрождения Владычнего монастыря игумения Алексия получила благословение митрополита Крутицкого и Коломенского Ювеналия на возрождение почитания иконы «Неупиваемая Чаша», как явленной во Владычнем монастыре. В этом же году со старой фотографии был написан точный список иконы «Неупиваемая Чаша». При письме сохранены все пропорции иконы и академический стиль, характерный для подлинника.

Чудотворная икона Богоматери «Неупиваемая Чаша» стала поистине всероссийской святыней. Матерь Божия, воздев Свои Пречистые руки к Небу, молит Сына Своего и Бога за всех грешников, всем желает спасения и вместо низких губительных пристрастий призывает всех к неистощимому источнику духовной радости и утешения, возвещает, что Неупиваемая Чаша небесной помощи и милосердия уготована каждому нуждающемуся. Икона не только исцеляет, но и помогает изменить образ жизни заблудшего человека, приводит его к осознанию своих грехов, к покаянию и благочестивой жизни.

К сожалению, неизвестен тот день, в который была явлена икона. В XIX веке празднование иконы «Неупиваемая Чаша» совершалось 10 декабря в один день с иконой Божией Матери «Знамение», так как эти иконы схожи по иконографии. В конце XX века, когда было восстановлено почитание иконы «Неупиваемая Чаша», ее празднование было приурочено ко дню преставления преподобного

Варлаама Серпуховского – 18 мая, так как икона была явлена через предстательство этого святого. В 1997 году по благословению Святейшего Патриарха Алексия II было установлено совершать общецерковное празднование иконе Божией Матери «Неупиваемая Чаша» 18 мая. Сейчас во Владычнем монастыре по благословению митрополита Крутицкого и Коломенского Ювеналия наряду с общецерковным почитанием возрождается традиция празднования иконы «Неупиваемая Чаша» 10 декабря, как это было в XIX веке.

Моление перед иконой

Молитва ко Пресвятой Богородице

Царице наша Преблагая, надежде наша, Пресвятая Богородице, приятелище сирых и странных Заступнице, бедствующим помоще и озлобляемых покрове. Зриши нашу напасть, зриши нашу скорбь, отовсюду искушенъми одержими есмы, и несть избавляли. Ты убо Сама помози нам, яко немощным, окорми нас, яко странны, настави нас, яко заблудших, уврачуй и спаси нас, яко ненадёжных. Не имамы бо иныя помощи, ни иного предстательство, ни утешения, токмо Тебе, о Мати всех скорбящих и обременённых. Призри на нас, грешных и во озлоблении сущих, покрый нас пречистым омофором Твоим, да избавлени будем от зол, обышедших нас, наипаче же от пианства, да восхвалим всегда пресвятое имя Твоё. Аминь.

Тропарь, глас 4

Днесь притецем, вернии, к божественному и пречудному образу Пресвятыя Богоматере, напаяющия сердца верных неупиваемою чашею небеснаго Своего милосердия и людем верным чудеса показующия, яже видяще и слышаще духовно празднуем и тепле вопием: Владычице милосердая, исцели наша недуги и страсти, молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, и спаси души наша.

Молитва

О, премилосердная Владычице! К Твоему заступлению ныне прибегаем, молений наших не презри, но милостиво услыши нас: жен, детей, матерей; и тяжким недугом пианства одержимых, и того ради от матери своея – Церкви Христовой и спасения отпадающих, братьев, и сестер, и сродник наших исцели.

О, милостивая Мати Божия, коснись сердец их и скоро возстави от падений греховных, ко спасительному воздержанию приведи их.

Умоли Сына Своего, Христа Бога нашего, да простит нам согрешения наша и не отвратит милости Своея от людей Своих, но да укрепит нас в трезвении и целомудрии.

Приими, Пресвятая Богородице, молитвы матерей, о чадах своих слезы проливающих, жен, о мужех своих рыдающих, чад, сирых и убогих, заблуждшими оставленных, и всех нас, к иконе Твоей припадающих. И да приидет сей вопль наш, молитвами Твоими, ко престолу Всевышняго.

Покрый и соблюди нас от лукавого ловления и всех козней вражиих, в страшный же час исхода нашего помоги пройти непреткновенно воздушные мытарства, молитвами Твоими избави нас вечного осуждения, да покрыет нас милость Божия в нескончаемые веки веков. Аминь.

Акафист иконе Божией Матери «Неупиваемая Чаша»

Кондак 1

Избранное и дивное нам избавление даровася Твой образ честный, Владычице Богородице: яко избавльшеся явлением его от недугов душевных и телесных и скорбных обстояний, благодарственная благохваления приносим Ти, Всемилосердная Заступнице. Ты же, Владычице, Неупиваемою Чашею нами именуемая, приклонися благоутробно к нашим воздыханием и воплем сердечным и избави страждущих недугом пианства, да с верою воззовем Ти: Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Икос 1

Ангельстии чини и праведников сонми непрестанно славят Тя, Царицу всех Богородицу, ходатайствующую о многогрешнем роде христианстем, погрязшем в беззаконних, пребывающем во гресех: даруеши бо ему во утешение и спасение милость Свою чрез многоименныя чудотворный иконы Твоя, ихже яко звезды небесныя по всей земли нашей зрим. К единому же от сих образу, Неупиваемая Чаша именуемому, припадающе, из глубины сердца взываем Ти: Радуйся, неприступнаго Божества селение; радуйся, непрестанное людей удивление. Радуйся, скорбьми немощи наша очищающая; радуйся, милость Свою чрез чудотворныя иконы Твоя нам низпосылающая. Радуйся, явлением тех скорбная сердца наша возвеселяющая; радуйся, благодарственная Богу пети научающая. Радуйся, пречудное всех к Богу примирение; радуйся, геенны вечныя избавление. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 2

Видящи, Пресвятая Владычице, сердечныя скорби, душевныя муки и искреннее покаяние людей, одержимых недугом, губительною болезнию пианства, благоволила еси явити богоспасаемому граду Серпухову милость Твою явлением пречуднаго образа Твоего, именуемого Неупиваемая Чаша, да еси к нему припадающий с верою и сокрушенным сердцем, получивше исцеление от тяжкого недуга своего, из глубины души вопиют: Аллилуия.

Икос 2

Разум неудобь разумеваемый трикратнаго явления преподобного Варлаама и повеления его путьшествовати в богоспасаемый град Серпухов разумети ища, человек некий, страждущий недугом пианства, отъиде во град Серпухов и обрете тамо во монастыре Владычнем икону Твою святую, Неупиваемая Чаша именуемую. Мы же, видяще таковое Твое о нас, грешных, попечение, с благоговением вопием Ти: Радуйся, чрез благочестивых людей славу чудес Твоих грешником открывающая; радуйся, Путеводительнице прозорливая, путь спасения им показующая. Радуйся, всеблагая наша Наставнице, любовию Твоею нас привлекающая; радуйся, за вся благодеяния Твоя благодарению нас научающая. Радуйся, скорбь нашу в радость претворяющая; радуйся, несумненною надеждою нас увеселяющая. Радуйся, губительныя страсти наша разрушающая; радуйся, благим намерением способствующая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак з

Сила Вышняго благодатию Владычицы укрепи некоего человека, страждущаго недугом пианства, егда он, нозе разслабленныя имый, иде во град Серпухов, повеление Богоматере, чрез преподобного Варлаама возвещенное, исполняя, и обрет Пречистыя Богоматере икону, абие исцеле от недуга своего душевного и телесного и из глубины души воззва Богу: Аллилуия.

Икос 3

Имуще источник неоскудный и неупиваемую чашу небесных дарований, не токмо людие града Серпухова, но и вей православний христиане от иных градов и весей к Твоему пречудному образу притекают и, пред ним получающе исцеление, припадающе, благодарственными усты вопиют Ти: Радуйся, Купеле, в нейже вся наша скорби погружаются; радуйся, Чаше, еюже радость спасения нашего восприемлем. Радуйся, немощи наша телесныя врачующая; радуйся, язвы греховныя исцеляющая. Радуйся, страсти наша силою молитв Твоих укрощающая; радуйся, коемуждо просящему по потребе его подающая. Радуйся, милостей сокровище нам открывающая; радуйся, едина Мати, милосердие нам являющая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 4

Бурю внутрь имуще помышлений сумнительных, но с искренним покаянием притекающе к Твоему неизреченному милосердию, одержимии пианственною страстию получают исцеление и из глубины сердца вопиют Ти: Аллилуия.

Икос 4

Слыша Господь тяжкия скорби жен, стариц и детей, ихже сродницы обуреваеми суть пианственною страстию, дарова им Твою, Владычице, икону, у неяже еси притекающий обретают утешение и радость духовную и вопиют Ти со слезами: Радуйся, Агнице, рождшая Агнца, вземлющаго грехи мира; радуйся, Чаше, черплющая нам радость от источника безсмертия. Радуйся, скорбных матерей утешение, ненадежных надежде; радуйся, скорбящих отрадо. Радуйся, благодати явление; радуйся, веры утверждение. Радуйся, волнение страстей утишающая; радуйся, руку помощи Твоея требующим простирающая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 5

Боготечную звезду, честную икону Твою показала еси нам, Владычице, юже зряще и с верою сердечною молящеся Тебе, Богородице, глаголем: исцели пианственною и всякою иною болезнию души и тела страждущих, верных же научи воспевати хвалу Богу: Аллилуия.

Икос 5

Видяще чудеса преславная и знамения пречудная, бываемая не токмо от иконы Твоея, Богомати, во граде Серпухове явленныя, но и от всех по подобию сея иконы написанных изображений, припадающе к ним смиренно, вопием Ти: Радуйся, скоропредстательная Помощнице усердно к Тебе притекающих; радуйся, благосердая Услышательнице молений наших. Радуйся, град Серпухов благословением Твоим осенившая; радуйся, и в пределах Московских славу чудес Твоих показавшая. Радуйся, серпуховская Владычице, сокровище исцелении неоскудное; радуйся, инокинь тамо благо подвизающихся всемощная покровительнице. Радуйся, ведущим брань противу мира, плоти и диавола добрая поспешнице; радуйся, и в мире благочестно живущих усердная Заступнице. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 6

Проповедающе чудеса Твоя, Богородительнице, от иконы Твоея, Неупиваемая Чаша именуемыя, бываемая, молим Тя, Пречистая, со слезами: избави всех нас от падений греховных, научающи воспевати Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсияла еси в светлости Божественный славы, Дево Богородице, на Младенца Предвечнаго Господа нашего Иисуса Христа зрящая, Иже в сосуде аки в неупиваемой чаше предстоит, якоже Тя видим, изображенную на иконе Твоей, Неупиваемая Чаша таинственно нареченной, от неяже избавление пианственныя болезни притекающим с верою даруеши, во еже пети Тебе гласы немолчными сице: Радуйся, о Нейже радуется и торжествует Ангельский собор и человеческий род; радуйся, Еяже слава превосходит похвалы земныя и небёсныя. Радуйся, таинственным изображением Сына в сосуде тайну Божёственныя Евхаристии нам открывающая; радуйся, рожденнаго Тобою Агнца, всегда ядомаго и никогдаже иждиваемаго, нам указующая. Радуйся, Чашею Жизни и безсмертия ко вратам Вёчныя Жизни нас приводящая; радуйся, источником нетления и радости жаждущия души напаяющая. Радуйся, неисчетною благостынею не оставляющая презреннейших и отверженнейших; радуйся, от рова погибели сердоболием, Твоим исхищающая ненадёжных. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 7

Хотя некий человек возблагодарити Тя, Владычице, за исцеление от пианственнаго недуга, украси Твою пречудную, Богомати, икону, во граде Серпухове пребывающую, из глубины сердца воспевая Богу: Аллилуия.

Икос 7

Новое чудо видим, Владычице, от иконы Твоея святыя: страждущий бо пианственным недугом некий раб Божии Стефан, прибегая к Твоему Матернему предстательству, от тяжкаго недуга своего избавися и, благодаря Тя, благолепными дарами икону Твою украси, и, припадая к ней, со слезами возопи Тебе тако: Радуйся, живоносный источнике исцелении; радуйся, чаше небесная божественных даровании. Радуйся, реко исцелении приснотекущая; радуйся, море, всех наших страстей потопление. Радуйся, благодарственная приношения не отвергающая; радуйся, сердца благочестивых людей возвеселяющая. Радуйся, крепкия веры Подательнице; радуйся, всех благих деянии Исполнительнице. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 8

Странно и сумнительно неверующим слышати, како икона Твоя святая «Неупиваемая Чаша» божественных исцелении источает чудеса. Мы же, верующе словеси Твоему, Владычице, реченному к первописаннои иконе: «С тобою Моя благодать и сила», – веруем, яко от сея иконы Твоея благодать Твоя выну истекает. Темже, благоговейно покланяющеся, лобызаем ю, вопиюще Богу: Аллилуия.

Икос 8

Всё упование людие, страждущий болёзнию пианства, на Тя, Владычице, возлагают, прекланяешися бо немощем и страстем нашим. Кто бо нас, грешных, изведёт из рова погибели и нищеты духовныя и телесныя, аще не Ты, Владычице! Сего ради прекланяем колена пред Твоим пречудным образом и вопием Ти тако: Радуйся, по молитве грешных людей, призывающих Тя в помощь свою, небесную благодать низпосылающая; Радуйся, глубину милосердия Твоего грешным показующая. Радуйся, доблести и веры богатство неистощимое; радуйся, духа уныния и боязни отгнание. Радуйся, отчаявшихся и ненадёжных ободряющая; радуйся, удручённым болёзнию пианстваруку помощи простирающая. Радуйся, терпеливых страдальцев дарми благодатными утешающая; радуйся, суетныя радости мира сего презирати нас научающая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися делу Твоего милосердия, Господи, яко даровал еси грешному роду человеческому Заступницу и Помощницу, к нашим немощем преклоняющуюся, от недуга пианства свобождающую, верныя же научающую пёти Ти: Аллилуия.

Икос 9

Вития человечестии недоумеют хвалити, славная Владычице, Твоея иконы праздник, ниже от скверных устен наших приносимый Тебе похвалы достойны суть, обаче неисчетная благодеяния, иконою Твоею являемая, видевше, душею и сердцем радующеся, Ти глаголем: Радуйся, яко от лика Твоего чудеса деются; радуйся, отвергающих Тя посрамление. Радуйся, от всякого зла прибегающих к Тебе избавляющая; радуйся, кротким сиянием Твоим мрак грехов и страстей наших разгоняющая. Радуйся, свеще неугасимая, веры огнь воспламеняющая; радуйся, Благодатная, яко Тобою с нами Бог. Радуйся, доброго ответа нам пред Судиёю Праведным усердная Ходатаице; радуйся, души православных любовию к Тебе и Сыну Твоему исполняющая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 10

Спасти хотящи люди многия, страждущия недугом пианства, чудную Твою, Богомати, икону нам даровала еси, сего ради одержимии сим недугом к чудотворному образу Твоему притекают и, полупивше исцеление, умильно Богу зовут: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси и щит, Богомати, людем, пианственною болёзнию страждущим и всём усердно к Тебе притекающим и икону Твою благоговейно чтущим, ибо сию дарова нам благих податель Господь в помощь и врачевание еяже ради внушает нам пёти: Радуйся, отчаянных надежде, печали их утоляющая; Радуйся, Твоею благодатию нас недостойных осиявающая. Радуйся, нашу скверну чистотою Твоею очищающая; радуйся, брёние наше тлённое в нетление обращающая. Радуйся, неможение наше утверждающая; радуйся, облежащии нас облак страстей скоро разгоняющая. Радуйся, от уныния тяжкаго нас избавляющая; радуйся, в молитве ко Творцу всяческих нас укрепляющая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 11

Пения нашего смиренного, от полноты любве и усердия Тебе приносимое, не презри, Чистая, и не отвратися отчаявшихся и страждущих недугом пианства людей, но помози им же и нам очиститися от всякия скверны греховныя, да возможем достойно и праведно пёти Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоприемную свещу зрим Тя, Пресвятая Дёво, и на святей иконе Твоей, посреде лика угодников Твоих, лучами благодати неизречённо блистающу, отнюдуже, во мраце грехов своих просвещеннии и на светлую стезю добродетелей наставляемии, зовём Тя почитании сими: Радуйся, заступлёнием Домники преподобныя избавляющая нас от суеты мира сего многомятежнаго; радуйся, тоя предстательством помогающая нам в борьбе с прираженьми страстей плотских. Радуйся, молитвами священномученика Харалампия мысль благую в сердце нашем полагающая; Радуйся, того ходатайством нечистую совесть просвещающая. Радуйся, молитвами Параскевы мученицы от мучительного недуга пианства страждущих избавляющая; радуйся, тоя заступлёнием страждущих к искреннему раскаянию и вразумлению призывающая. Радуйся, купно со священномучеником Антипою озлобленных всех души умягчающая; радуйся, вкупе с ним на помощь

Тя призывающих и имя Твоё славящих спасающая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 12

Благодать Божия, присущая святей иконе, Неупиваемая Чаша именуемой, влечёт к ней, Владычице, всех скорбящих, плачущих, обездоленных, вдов и сирот, наипаче же всех страждущих недугом пианства, и не тщи отходят, Владычице, от неупиваемыя чаши Твоих Божественных даровании, но, неоскудно получающе цельбы от чудотворного образа Твоего, Всеблагая, благодарственно поют Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще Твоя чудеса и велию милость, людей, одержимым пианственною страстию, явленная, молим Тя, Владычице: спаси и помилуй и не остави нас, ищущих Твоего предстательства и зовущих Ти: Радуйся, воистинну бедным Помощнице; радуйся, страждущих присное врачевство. Радуйся, благодушных велия радосте; радуйся, малодушных дивное ободрение. Радуйся, бед и скорбен скорая Избавительнице; радуйся, верных всемилостивая Утешительнице. Радуйся, гордых смиряющая; радуйся, смирённыя возвышающая и всём спасения желающая. Радуйся, Владычице, Неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.

Кондак 13

О Премилосердая Сладчайшаго Господа нашего Иисуса Христа Мати, нынешнее услыши наше моление и избави нас от всех недугов душевных и телесных, наипаче же свободи страждущих недугом пиаиства, да благодарственно вопием Богу: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангельстии чини.» и 1-й кондак «Избранное и дивное».

Некоторые термины

Акафист – (в переводе с греч. «неседальное пение») – молитвословие, состоящее из 1-го кондака, который поётся, и из 12 кондаков и икосов (поровну), которые читаются. Таким образом, акафисты состоят из 25 отдельных песнопений – 13 кондаков и 12 икосов. Из них 1-й кондак и все икосы оканчиваются восклицанием «радуйся»…, а 12 кондаков припевом «аллилуия». Происхождение слова «акафист» указывает на то, что означенные песнопения исполняются молящимися стоя.

Кондак – (в переводе с греч. «домик») – краткая песнь в похвалу святого или праздника.

Икос – (в переводе с греч. «дом») – церковное песнопение, содержащее прославление святого или празднуемого события. Икосы вместе с кондаками составляют акафист. Икос и кондак сходны по содержанию и одинаковы по изложению. Разница между ними та, что кондак короче, а икос пространнее: кондак – тема, а икос – развитие её. Посему икос всегда читается после кондака, и никогда не читается один. По изъяснению Марка Эфесского, икосы получили своё название потому, что пелись в тех домах, где проводил ночи в молитве преподобный Роман Сладкопевец, первый составитель икосов.

Канон («правило, мерило, норма») – соединение многих священных песнопений (ирмосов и тропарей) в один стройный состав (нынешнюю форму приобрёл в VIII веке благодаря Иоанну Дамаскину, составителю нескольких канонов для воскресной церковной службы). Канон обыкновенно состоит из 9 частей-песен, заключающих в себе каждая по 1 ирмосу и несколько тропарей. Представляя или прозаическую или стихотворную форму, каждый канон по содержанию своему выражает суть празднуемого события и внутреннее его значение. Каноны бывают полные (из 9 песен) и неполные – состоящие из одной, двух, трёх, четырёх песен. В таком случае канон надписывается так: двупесенец, трипесенец, четверопесенец.

Тропарь («тон, лад, мелодия, трофей») – краткая песнь, в коей прославляются дела Бога или святых Его. Это слово в обширном смысле означает всякое церковное песнопение, хотя бы оно и имело другое, отличное наименование. В теснейшем смысле тропарь есть песнопение, составленное в честь праздника или святого.

Ирмос – (от греч. «связываю», «соединяю») – так называется первый тропарь в ряду других тропарей, составляющих одну какую-либо песнь канона. Ирмос есть образец, по которому составлены все прочие тропари той же песни, так что все они сходствуют с ирмосом числом предложений и слов, напевом, а иногда и содержанием и самыми оборотами речи и потому составляют с ним одно целое, для которого ирмос служит связью. Зная напев ирмоса, всегда можно правильно петь все тропари, за ним следующие; посему ирмос полагается в начале всякой песни канона, чтобы по образцу его петь прочие тропари, составляющие песнь. В древности весь канон (как ирмосы, так и тропари) пелся; в настоящее же время обычай этот сохранился только при исполнении пасхального канона, во всех прочих канонах поются только ирмосы, а тропари вычитываются. Главные мысли и даже выражения ирмосов избраны большею частью из песен ветхозаветных, прославляющих события, которые были прообразами событий нового завета.

Седален – (от греч. глагола «сидеть») – богослужебное песнопение, во время которого допускается сидеть.

В древней Церкви за богослужениями, особенно на утрени, после псалмов, которые пелись стоя, полагались перерывы для духовных размышлений о пропетых псалмах. Во время этих размышлений сидели. Из таких размышлений возникли песнопения, именуемые «седальнами». Впоследствии стали сидеть и во время чтения псалмов, а название «кафизма» (то есть «седален», «седальный») перенесли и на псалмы. В славянском Уставе слово «кафизма» оставлено для разделов Псалтири, а богослужебные песнопения названы славянским словом «седальны».

«Седален, как показывает само наименование, есть песнопение, приуроченное для сидения верующих во время его исполнения. И действительно, в монастырях, при уставном исполнении богослужения, когда оно затягивается на несколько часов, отдых после долгого стояния необходим. Поэтому седальны и являются такими моментами отдыха братии и молящихся. Исключением, правда, являются особые седальны, на которых «не седим, за еже кадити священнику святой алтарь, но стояще поем я». Это те седальны, которые поются на утрени Великого Пятка между чтениями 12 страстных Евангелий.

Как общее правило, седален предваряет собою какое-либо назидательное чтение: из толкований Священного Писания, житий святых, Пролога, Лавсаика. Часто седален исполняется после чтения какой-либо «кафисмы» Псалтири. Почему и объяснятся это имя «седален» таким образом, и отдел Псалтири, во время чтения которого сидят, называется «кафизма», а песнопение, после такого чтения псалмов и перед чтением из святых отцов, называется «кафизмой», седальном.

Преподобный Варлаам Серпуховской

Через предстательство угодника Варлаама в 1878 году в Серпуховском Владычном Введенском женском монастыре Матерь Божия изволила даровать нам чудотворный образ «Неупиваемая Чаша».

Сведения о преподобном Варлааме сохранила писаная на доске летопись «О зачатии Владычнего монастыря еже есть в Серпухове», до начала XX века хранившаяся в обители. Откуда был родом Варлаам и кто его родители – неизвестно, повесть о жизни Варлаама начинается с 1360 года. Не сохранилось сведений, когда и где принял Варлаам иноческий постриг. Очевидно, Варлаам был одним из тех ревнителей уединенной жизни, которые по примеру преподобного Сергия Радонежского водворялись тогда в дремучих лесах и безлюдных пустынях. Летопись Владычнего монастыря называет его «постриженником пустынным».

В то время на Руси был митрополитом святитель Алексий. Это был митрополит Киевский и всея Руси, святитель, государственный деятель, дипломат. В церковных текстах именуется митрополитом Московским и всея России чудотворцем. Воспитан митрополитом Феогностом; в 1354 Константинопольский патриарх поставил его митрополитом Киевским и всея Руси. Обладая исключительным умом и способностями, был фактическим правителем Московского княжества при трех московских князьях; в 1366 году начал строительство каменного Московского Кремля. Пользовался большой благосклонностью в Орде, где исцелил болевшую глазами ханшу Тай дулу, жену хана Золотой Орды Узбека. Святитель Алексий вел в Орде в присутствии хана прение о вере. Сохранился ярлык, данный в ноябре этого года Тайдулой свт. Алексию, традиционный по содержанию: согласно нему, Русская Церковь, молящаяся за ханов, освобождается от всех даней, поборов и насилий со стороны светских властей. Кроме ярлыка в благодарность за исцеление Тайдулы свт. Алексий получил также земельный участок в Московском Кремле, занятый ордынским подворьем. Во время пребывания свт. Алексия в Орде здесь началась междоусобица, но митрополит благополучно вернулся на Русь. Алексий содействовал тому, что великое княжение владимирское укрепилось окончательно за московскими князьями.

В Кремле в 1365 году свт. Алексий заложил каменный храм во имя Чуда архангела Михаила в Хонех и основал при нем Чудов монастырь. [Во Фригии, недалеко от города Иераполя, был храм, посвящённый архангелу Михаилу, построенный одним из жителей города в благодарность за исцеление его дочери водами целебного источника, располагавшегося на том месте. В этом храме в течение 60 лет служил пономарем Архипп Херотопский, прославившийся своей добродетельной христианской жизнью. Язычники, питая злобу к Архиппу, решили уничтожить храм и одновременно убить Архиппа. Для этого они соединили в один поток две горные реки и направили его на храм. Архипп начал молиться архангелу Михаилу о предотвращении бедствия, и тогда около храма появился святой Михаил и, ударив жезлом по горе, открыл в ней широкую расселину, куда устремились воды потока и храм остался неприкосновенным. Место, где совершилось это чудо, получило название Хоны (расселина, отверстие).] Через 50 лет по своей смерти Алексий был канонизирован в лике святителя. Его мощи были обретены в 1431 году в основанном им Чудовом монастыре в Кремле в результате восстановительных работ и положены в храме Архангела Михаила; в 1485 году перенесены в Алексиевский храм Чудова монастыря; в 1686 – в новопостроенный храм Благовещения той же обители; с 1947 года покоятся в Богоявленском, что в Елохове, соборе Москвы.

При каких обстоятельствах Варлаам стал келейником свт. Алексия, летопись не упоминает, но отмечает, что украшенного добродетелями пустынножительства инока Варлаама свт. Алексий «велми любя, занеже бояся БогаЖивый и в покорении Ему». Келейник – в православии название слуги как при должностных и сановных лицах монашеского звания (архиереях, игуменах и т. п.), так и при уважаемых монахах (старцах). Зачастую келейник не является монахом, хотя и носит одежду монастырского послушника. В обязанности келейника входит обеспечение бытовых нужд, письмоводительство.

Промыслом Божиим пребывая рядом со свт. Алексием, Варлаам оказался вблизи главных и порой весьма непростых событий церковной и политической жизни того времени. Можно предположить, что келейник сопровождал митрополита в его поездках по епархии и, возможно, в Орду в 1357 году и был свидетелем его подвигов и трудов, которым старался по мере сил подражать. Несомненно, что Варлаам находился рядом со свт. Алексием и в период почти двухлетнего пребывания его в Киеве, так как события, с которых начинается повествование летописи Владычнего монастыря, происходили вскоре после возвращения митрополита в Москву.

Древняя Владычняя летопись повествует, что в 1360 году Божия Матерь чудесным образом повелела митрополиту Алексию основать монастырь в окрестностях города Серпухова. В летописи сообщается, сто однажды в 1360 году, в то время когда святитель Алексий исполнял обычное правило, диакон Герасим читал кондаки и икосы. Едва святой Алексий проговорил всепетую песнь, как необыкновенный свет озарил его келию. Все ужаснулись, услышав от иконы Пресвятой Богородицы голос: «Алексие, подобает тебе монастырь поставити имени моему, купно же и себе в память». Святитель размышляя об этом событии, не знал, что делать. По окончании же келейного правила он ушел во внутреннюю свою келию и начал там молиться и преклонять колена пред иконой Владычицы Пресвятой Богородицы, прося изъяснить ему это чудесное явление. И вот в то время опять слышан был голос: «Алексие, Алексие, построй монастырь во имя Мое». Он же сказал: «Владычице! Где же будет монастырь во имя Твое? Я не знаю, где его построить?» И опять слышан был голос: «В пределах града Серпухова; тамо бо возлюбих место на спасение многим душам человеческим».

Святитель, повинуясь воле Божией и Владычицы Богородицы, послал преподобного Варлаама осмотреть место для монастыря и приказал донести ему, когда отыщет такое место, для того чтобы осмотреть его собственными глазами. Варлаам же, найдя такое место, остался переночевать там. И вот в нощи он слышит необыкновенный звон и гремение сосудов железных и медных. Это заставило его подумать, что здесь именно угодно Богу имети монастырь. Варлаам с радостью возвратился рассказать об этом свт. Алексию. Рад был этому и святитель. Чрез несколько дней он снова послал Варлаама приготовить все нужное для постройки. Пред уходом Варлаама в дорогу святитель творил напутственный молебен. Едва он кончил отпуст, как Варлаам упал и испустил дух. При виде этого свт. Алексий обратился к образу, от которого был слышан голос, и воскликнул: «О Владычице! Зачем угодно Тебе взять от меня строителя дома Твоего? Печаль моя болезнию во ад сниде. Без него кто дом Твой устроит? И аз не вем кого послати!» И был к нему голос: «Алексие, возьми Варлаама за руку и возстави, он послушает тя». Тот взял его за руку, и Варлаам встал весь в слезах. Святитель стал допытываться о причине его плача. Тот отвечал ему на это, что он расскажет святителю Алексию, лишь когда «приидет смерть». После того Варлаам был отправлен в путь. Немного спустя и сам свт. Алексий пришел в Серпухов, осмотрел многие места в окрестности и остался недоволен выбором Варлаама. Но опять ночью на том же месте слышал то же, что и Варлаам, а еще слышен был голос: «Здесь монастырь постави!» Святитель повиновался, велел заложить деревянную церковь, Варлаама же назвал строителем.

В 1362 году была построена каменная церковь в честь Введения Богородицы во храм с трапезою, которую освятил свт. Алексий.

Варлаам был строителем в монастыре 15 лет и потом ослеп. Потеряв зрение, он прожил еще два года, и когда приблизилось время его кончины, он послал к святителю Алексию и просил сказать ему: «Сам ты соорудил монастырь, и церкви сам освятил, молютися, и мене погреби своими руками». Свт. Алексий скоро пришел в Серпухов. Найдя Варлаама слепым и болезненным, он вспомнил обещание преподобного и стал допытываться от него, говоря: «Брате Варлааме! Господа ради поведай мне то, что обещал прежде сего поведати, бывшее до основания сего монастыря». Варлаам же отвечал ему: «Не могу словом поведати, занеже страшно бе, и писанием возвести™ – не вижу».

Тогда по повелению святителя Алексия принесли трость, чернила и свиток и вознесли общие молитвы. Тотчас Варлаам прозрел и начал писать: «Почто монастырь наречется Владычен, а не Алексиевский, занеже видех Владычицу, и то было по Ея промыслу. Егда падох, и видех Ангелы держим монастырь, и Захарию в дверех церковных стояща и Богородицу с рождшими Ю входящу, Захария же Богородицу приим и посади на третией ступени».

В это время необыкновенный свет озарил келью Варлаама. Преподобный попросил привести к себе слепого схимонаха Гедеона. Возложив свою руку на его голову, Варлаам исцелил старца от слепоты и предсказал ему скорую кончину: «Я сегодня отхожу, ты же, поживши три недели, ты преставишься в церкви Божией во время перенесения Честных Даров». Затем, поцеловав святителя, преподобный Варлаам преставился с миром 18 мая 1377 года. Свт. Алексий совершил над ним обычное погребение. Варлаам был погребен на церковной паперти, по своему завещанию: «Погребите меня, дабы всегда зрел церковь Пресвятыя Богородицы». По предречению святого Варлаама Гедеон прожил три недели и во время перенесения Честных Даров поклонился и почил о Господе. Он был погребен близ святого Варлаама.

В том же 1377 году по распоряжению свт. Алексия, митрополита Киевского и всея Руси, для Серпуховского Владычнего монастыря написана была икона «Введение Богородицы во Святая Святых» по образу видения преп. Варлаама Серпуховского. Эта икона, помещенная в соборном храме, построенном иноком Варлаамом, в продолжение многих веков была главной святыней монастыря и почиталась всецерковно как чудотворная.

Древняя Владычняя летопись умолчала о том, как Варлаам руководил братством обители в иноческих подвигах. Но, конечно, не об одном устройстве монастырских зданий заботился первый ее строитель, тем более что из уст святителя Алексия слышал он слова Владычицы: «Возлюбих бо место сие на спасение многим душам человеческим». Потому больше забот и трудов положил Варлаам на нравственное, чем на материальное благоустройство монастыря. Можно справедливо заключить, что, воспитанный в келлии свт. Алексия, у него поучался Варлаам строгому монашескому благочестию, труду с упованием и верою, духовному преуспеянию, и его дух старался поселить во вверенных его руководству иноках.

Не сохранилось сведений, по какому уставу жили подвизающиеся «на месте сем святе». Однако же можно полагать, что этот устав близко подходил к правилам общежития, установленным в монастыре преп. Сергия. Во время настоятельства Варлаама святой игумен мог сам наставлять братию Владычней обители. Впервые это могло произойти в начале зимы 1374 года, когда преподобный Сергий пришел в Серпухов по приглашению серпуховского князя Владимира Андреевича, пожелавшего своим попечением устроить еще одну духовную крепость на границе московского княжества. Серпухов был тогда еще небольшим деревянным, слабо укрепленным городком, и только у заснеженных окских лугов на фоне сосновой рощи поднимались белокаменные храмы Владычнего монастыря, что и на Москве тогда было большой редкостью. Трудно представить, что смиренный пустыннолюбивый старец не поспешил в обитель, основанную свт. Алексием, с которым его соединяла святая дружба.

Через год после посещения преп. Сергием града Серпухова Варлаам ослеп, к тому же здоровье его начало слабеть от многочисленных болезней. Несмотря на это, он еще более умножил труды иноческого делания и с великим смирением и покорностью воле Божией продолжал исполнять возложенное на него свт. Алексием руководство братией. До самой кончины преп. Варлаам собственным примером старался укоренить в своих учениках слова преп. Сергия о многотрудности иноческой жизни: «Знайте, что прежде всего место это трудно, голодно и бедно; готовьтесь не к пище сытной, не к питию, не к покою и веселию, но к трудам, поту, печалям, напастям».

О чем говорил преп. Варлаам, напутствуя иноков и давая им последнее благословение, неизвестно. Но, оставаясь кротким послушником свт. Алексия, надо полагать, вполне мог повторить поучение своего духовного отца и учителя, которому следовал долгие годы иноческого служения Господу: «Имейте, дети, в сердцах своих страх Божий: ибо при нем человек может стяжать всякую добродетель. Имейте в уме своем смерть, воскресение, суд и воздаяние каждому по делам».

Со времени блаженной кончины строителя монастыря инока Варлаама его мощи, лежащие под спудом в соборном храме, почитались братией святыми. Надгробие преподобного Варлаама было предметом почитания для верующих на протяжении шести столетий. За это время по молитвенной помощи преподобного получили исцеления множество людей, страдающих различными заболеваниями: глазными, костными, раковыми, а также беснованием и пьянством. Скорбящие получали утешение, потерпевшим от воров возвращалось пропавшее имущество. По молитвам святого исцелялся даже скот. Вплоть до полного закрытия монастыря гробница угодника Божия бережно сохранялась. В 1929–1930 годах она была полностью разрушена. Бывшие очевидцами этого события сестры монастыря рассказывают, что когда были раскиданы камни надгробия и показалась земля, то из-под нее стало вырываться пламя. Все видевшие это оцепенели от ужаса. По милости Божией 5 мая 1995 года Священный Синод благословил возобновление монашеской жизни во Введенском Владычнем женском монастыре, а спустя ровно год над местом, где почивает угодник Божий Варлаам, был установлен крест с неугасимой лампадой.

Молитва преподобному Варлааму Серпуховскому

О преподобне и Богоносне отче наш Варлааме, обители Пресвятыя Владычицы Богородицы устроителю, земли Серпуховския украшение, милостивый и теплый о нас к Богу ходатаю и чудотворче преславный! Приклони ухо твое на моления наша, буди нам благих податель и в житии сем многоскорбнем утешитель и наставник. Научи ны, суетными попечениями обуреваемыя, первее Царствия Небесного искати, и в послушании и смирении сердечнем волю Божию исполняти. Яко руце, на помощь нам немощным простираемый, да будут твоя святыя к Богу за ны молитвы. Подаждъ же исцеления душам и телесам нашим, да в радости духовней благодарственный и хвалебныя пения не престанем возсылати, и тако твоим заступлением храними, достигнем в тихое и безмятежное пристанище, идеже ты с Ангелы и всеми святыми присно славиши Прелестное и Великолепое Имя Отца и Сына и Святаго Духа, аминь.

Отче преподобне Варлааме, моли Бога о нас!

Акафист преподобному Варлааму Серпуховскому

Кондак 1

Избранный чудотворче и угодниче Христов, преподобне отче наш Варлааме, верный учениче и друже святителя Алексия, обители Владычицы Богородицы устроителю, скорый недугов душевных же и телесных целителю, приими от нас с любовию приносимое тебе хвалебное пение, и, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед и скорбей свободи зовущих: Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславний чудотворче.

Икос 1

Ангела земнаго и человека небесного яви тебе Господь, преподобне Варлааме, егда удалился еси в место пустынно и тамо иноческий чин приявше, в молитвах, посте и богомыслии пребывал еси. Мы же таковым подвигом твоим дивящеся и благоговейне чтуще тя воспеваем сице: Радуйся, Христа ради суету мира сего оставивый; Радуйся, жестокое пустынное житие проходивый. Радуйся, в ангельский чин облеченный; Радуйся, в монашестем делании умудренный. Радуйся, безмолвия истинный любителю; Радуйся, иноческих обетов исполнителю. Радуйся, в ризу смирения одеянный; Радуйся, святителем Алексием в келейники избранный. Радуйся, святителю великому и чудотворцу с любовию послуживый; Радуйся, совершенное послушание архипастырю своему явивый. Радуйся, угодниче Божий, в чудесех просиявый; Радуйся, обитель Владычицы Богородицы устроивый. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 2

Видя святитель Алексий свет велий в келии своей и глас слыша от иконы Пресвятыя Богородицы глаголющ: «Алексие, подобает тебе монастырь поставити имени Моему, купно же и себе в память». Егда нача молитися святитель преклонъше колена, паки глагол быстъ, повелевающ обитель устроити в пределе града Серпухова. Мы же чудо сие прославляюще, воспоим Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом свыше просвещен быв и повинуяся воли Божией и Владычицы Богородицы, уготова святитель Алексий вся потребная монастырю и благослови келейника своего преподобного Варлаама, да усмотрит место для обители. Мы же, отче Варлааме, о таковом твоем избрании дивимся и сице тебе поем: Радуйся, узкими вратами за Господом последовавый; Радуйся, богатства мира сего и славу его возненавидевый. Радуйся, обители иноческой основателю; Радуйся, монахов добрый наставниче. Радуйся, святителя Алексия друже и собеседниче; Радуйся, преподобного Сергия славный сподвижниче. Радуйся, в келии великого святителя земли Русския воспитанный; Радуйся, святительским к тебе дружеством не возносивыйся. Радуйся, подвижниче, благодатию Божиею приосененный; Радуйся, от людей российских с любовию прославляемый. Радуйся, Церкве Русския украшение; Радуйся, душ наших радование. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго благодатию осени тя, преподобне Варлааме, егда обретше место красно в земли Серпуховстей, услыша тамо звон велик, гремения сосудов, и помысли, яко ту подобает монастырь поставити и воротися возвестити о сем Алексию святителю, воспевая радостно Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще в памяти бывшее тебе знамение, блаженне, приял еси послушание от святителя Алексия еже быти строителем монастыря, обаче смотрением

Божиим пал еси, яко мертв. Видев же сие, возопи святитель ко образу Владычицы Богородицы и по слову Ея взем за руку преподобного и абие воста Варлаам, плача велми о бывшем видении. Сего ради любовию подвизаеми, воспеваем тебе таковая: Радуйся, дивного и страшнаго видения удостоенный; Радуйся, прежде отшествия своего тайну видения сего никомуже открывый. Радуйся, славным явлением Пресвятыя Богородицы обрадованный; Радуйся, дом Владычицы Богородицы воздвигнувый. Радуйся, покровом Царицы Небесныя осененный; Радуйся, в трудех на благо обители от Нея благословленный. Радуйся, земли Серпуховския вскоре достигнувый; Радуйся, вертоград духовный зде насадивый. Радуйся, на месте сем в подвизе иночества поживый; Радуйся, оное молитвами своими святое соделавый. Радуйся, добрый делателю винограда Христова; Радуйся, благодати Духа Святаго сосуде избранный. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 4

Бурею помыслов смущаем был еси, преподобне, о недостоистве своем и немощи исполнити благословение, како будеши воздвизати обитель имени Владычицы Небесной, купно же и памяти святителя. Темже укрепляем и одобряем дивным видением, уразуме, яко Сама Пречистая Дева благословляет устроити храм и обитель во имя Введения Ея во храм, Ейже со умилением взывал еси, отче и славил еси Бога, поя Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав святитель Алексий, яко преподобный Варлаам, разуме удобное место для обители от Бога указанное, сам прииде во град Серпухов и на том же месте в нощи глас услыша, повелевающ зде монастырь поставити и абие повинующеся сему, повеле церковь заложити, Варлаама же строителем нарек. Таковому содружеству твоему с великим угодником Божиим Алексием дивимся и сице тебе глаголем: Радуйся, любовь и преданность совершенную святителю Алексию явивый; Радуйся, строителем обители Владычней им поставленный. Радуйся, сотаинник ему верен бывый; Радуйся, содружество с ним до кончины своея сохранивый. Радуйся, благословение святителя Алексия исполнивый; Радуйся, град Серпухов обителию дивною украсивый. Радуйся, церковь чудную во имя Введения во храм Пресвятыя Девы в ней устроивый; Радуйся, в церкви сей со ученики твоими радостно Богу воспевавый. Радуйся, земли Серпуховской благодатный крине; Радуйся, российских иноков славо. Радуйся, кротости и смирения исполненный; Радуйся, отче милостивый и благодатный. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси во граде Серпухове, отче Варлааме, путь заповедей Господних показуя всем хотящим иноческое житие проводити и добре управлял еси тринадесять лет обителию Владычней. Темже убо и нас, во тьме страстей пребывающих, сиянием добродетелей твоих озари, да возопиим о тебе с благодарением Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя братия обители Владычныя дивнаго строителя и попечителя о спасении Богом врученнаго тебе стада, церкви бо и келии созидал еси, их же иконами украсил и вся в монастыре яже на потребу добре устроил еси. Таковым неусыпным трудам твоим дивящеся восхваляем тя сице: Радуйся, обители Владычныя богомудрый устроителю; Радуйся, храмов Ея благоукрасителю. Радуйся, уставы отеческая во обители утведивый; Радуйся, в иночестем житии многих братий укрепивый. Радуйся, подвизающихся в ней славословити Господа и Матерь Божию научивый; Радуйся, добре стадо тобою собранное на спасение наставивый. Радуйся, житием твоим образ инокам явивый; Радуйся, к Небесному Отечеству их руководивый. Радуйся, монашествующих искусный водителю; Радуйся, обители твоея присный пред Богом предстателю. Радуйся, крест свой терпеливо носивый; Радуйся, образ совершенства духовного в себе явивый. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 6

Проповедник добродетельного жития и благодатных даров твоих явися святитель Алексий, егоже призвал еси, преподобне, ведуще близкую кончину свою и глаголя: монастырь ты сам соградил еси и церкви освятил еси, и мене погреби своима рукама. Алексий же святитель скоро прииде ко граду Серпухову во обитель Владычнюю и исцели тя, отче Варлааме от слепоты, воспевая Богу чудотворящему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия сеет велий в келии твой, преподобне, егда беседовал еси со святителем Алексием, и призвавше инока Гедеона, слеп бо бе Гедеон той, положи на

главу его руку свою рекл еси: со мною ты ослеп днесь и прозри, аз же днесь отхожу к Богу, ты же пожив три недели, преставишися. Мы же, ведуще слов твоих событие, с любовию воспеваем тебе тако: Радуйся, богоносным Алексием от слепоты исцеленный; Радуйся, дух его во иноцех обители насаждавый. Радуйся, откровению о скорой кончине своей сподобивыйся; Радуйся, дух твой всецело в руце Господа предавый. Радуйся, на земле Светом небесным озаренный; Радуйся, источниче чудес богодарованный. Радуйся, иноку обители Гедеону зрение чудесный возвративый; Радуйся, блаженную кончину его превозвестивый. Радуйся, будущее яко настоящее ведый; Радуйся, дальняя яко близ сущая созерцавый. Радуйся, к Богу дерзновение велие стяжавый; Радуйся, Господу своему до смерти послуживый. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 7

Хотящу тебе и по кончине стражем быти обители Владычней, заповедал еси, да будет погребено тело твое в паперти храма, егоже создал еси по велению Пресвятыя Девы. Вся же братия со святителем Алексием провождаху тя и положите тело твое тамо, идеже и по ныне под спудом пребывает, творяще надгробную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Нового чудотворца показа тя Господь в земли Серпуховстей, Варлааме преподобне, исцеления бо недужным источавши и всяку болезнь в людех врачуеши, иже с верою и любовию ко гробу твоему притекают, молитвенно призывая имя твое святое.

Темже покланяемся месту покоя твоего и славословим тя сице: Радуйся, праведно и богоугодно течение земное совершивый; Радуйся, веру, надежду и любовь до конца сохранивый. Радуйся, Матере Божия служителю усердный; Радуйся, во обители Ея упокоивыйся. Радуйся, святителем Алексием погребенный; Радуйся, к лику преподобных сопричтенный. Радуйся, от земныя обители во обители небесныя преселивыйся; Радуйся, в радость Господа твоего вшедый. Радуйся, венец нетленный от Господа получивый; Радуйся, от Него благодать исцелений приявый. Радуйся, гроб твой яко сосуд благодати нам оставивый; Радуйся, яко и по смерти с нами пребывавши. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 8

Странное и преславное чудо воспоминающе, благослови святитель Московский Алексий икону написати по образу видения твоего, отче Варлааме, на нейже Пресвятая Дева с рождшими Ю изображены бысте и Захария пророк, иже Преблагословенную во Святая Святых вводит. Образ сей, во обители поставленный, многими чудесы прославися, к нему же с любовию притекающе вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всем сердцем и любовию послужил еси созданию обители Владычней, и по кончине твоей о нуждах ея прилежал еси, великий наш предстателю, преподобне отче Варлааме, и всех приходящих к мощем твоим не оставлявши: болезни исцеляя, печали утоляя, от бед избавляя. Сего ради благодарни суще взывает ти сице: Радуйся, провлавлением святых мощей твоих обитель Владычнюю возвеселивый; Радуйся, благодать Божию в ней умноживый. Радуйся, многая чудеса и знамения от гроба твоего явивый; Радуйся, молящимся у него скорую помощь подаваяй. Радуйся, яко демони и гроба твоего трепещут; Радуйся, яко бесныя во обители твоей исцеляются. Радуйся, болящих душою и телом безмездный целителю; Радуйся, помраченных умом просветителю. Радуйся, скорби и печали в радость претворяяй. Радуйся, Судию Праведного за грешныя люди умоляяй. Радуйся, всех скорбящих и плачущих утешителю; Радуйся, Божественныя любве вместилище. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 9

Вси людие страны Серпуховския радовахуся, егда на месте сем, идеже потрудился еси, преподобне, аще и преста зде иноческое житие, благословенный бо Государь Александр Первый обитель девичью повеле создати. Сего ради славят тя подвизающийся в ней сестры, с ними же и мы благодарим прославльшаго тя Господа и вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Ветия многовещанныя недоумеют достойно восхвалити и прославити дела, еже творил еси на земли во плоти сущу, но и по преставлении твоем многая и преславная чудеса творити не престаеши. Честный бо гроб твой подобен Силоаму, идеже хромии, недужнии, разслаблени и одержимии духами злобы здравие улучают. Мы же имущие во обители Владычней таковое безценное сокровище, воспеваем сице: Радуйся, о инокинях обители Владычней Богу предстоящ Радуйся, о вечном спасении подвизающихся о ней взывавый. Радуйся, духовная чада твоя у гроба твоего собираяй; Радуйся, от всяких скорбей и зол их ограждаяй. Радуйся, слепым прозрение, глухим слышание подаваяй; Радуйся, близ смерти стоящих к жизни возвращаяй. Радуйся, разслабленных благодатное укрепление; Радуйся, бедствующих благонадежное избавление. Радуйся, колеблющихся в вере твердое ограждение; Радуйся, погибающих надеждо и исправление. Радуйся, телес наших врачу и хранителю; Радуйся, душ наших к Царствию Небесному возведение. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотящи некоего крестьянина недугом пьянства одержимаго, трикратно явися ему преподобный Варлаам в видении соннем и повеле молебен послужити пред иконою Богоматере во обители Владычней. Той же, повеление исполнив, исцелися от недуга своего, из глубины сердца взывая благодарственне Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси и заступление всем страждущим людем обитель твоя, преподобне, идеже чудная икона Богоматери, Неупиваемою Чашею именуемая, исцеление дарует отчаявшимся и погибающим, наипаче же болезнующим пиянством. Темже и нас с верою ко святым мощам твоим приходящим, буди предстатель, умоли Пречистую Владычицу исцелити нас от страстей греховных, да вопием тебе с любовию таковая: Радуйся, Заступницы Усердныя благоговейный почитателю; Радуйся, к Богородице молитвенниче наш неусыпный. Радуйся, яко тобою дивная икона Богоматери прославися; Радуйся, яко от нея мнози исцеление от пиянства приимаху. Радуйся, яко от всех градов и весей народи во обитель твою притекаху; Радуйся, яко того ради по всей Белицей России возвещано имя твое. Радуйся, от недуга пианства страждущих избавляяй; Радуйся, одержимых страстями от рова погибели спасаяй. Радуйся, к подвигу воздержания нас призываяй; Радуйся, отчаянным надежду и помощь подаваяй. Радуйся, спасению многих душ человеческих послуживый; Радуйся, к трезвенному житию наставниче. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 11

Пение молебнов от лет древних даже и до ныне совершается у гроба твоего, преподобне, чудеса же многая от него источаются обильно. Темже славим тя, чудотворца милостиваго и с любовию покланяемся мощем твоим, просяще предстательства твоего ко Господу, Ему же благодарственно взываем: Аллилуиа.

Икос 11

Свет благодати Божией от цельбоносных мощей твоих явился еси не точию во граде Серпухове, но всю богоспасаемую Россию осветил еси многими чудесы. Обаче во дни гонений на веру Христову обитель твоя опусте, сестры же ея терпением посрамиша враги Церкве Христовы и венцы мученическими украсишася. Егда же безбожний восхотеша мощи твоя осквернити пламень из земли попали я. Сего ради с верою к заступлению твоему прибегаем и тепле вопием ти: Радуйся, светильниче Света небеснаго; Радуйся, пламене, пожигаяй злочестие. Радуйся, света Христова носителю; Радуйся, яко и нас благодатным светом просвещавши. Радуйся, града Серпухова верный защитнице; Радуйся, обители Владычней освящение. Радуйся, сестер обители в стоянии за веру православную укрепивый; Радуйся, мужеству в испытаниях и всех нас научаяй. Радуйся, безбожных силою Божиею посрамивый; Радуйся, гордыню их в студ и безчестив обративый. Радуйся, звездо пресветлая, над землею Серпуховскою возсиявшая; Радуйся, пред Престолом Божиим лампада неугасимая. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 12

Благодать неистощимую яви нам Господь на гробе твоем, угодниче Божий Варлааме: недужных болезни врачевати, демоны прогоняти и страсти целити. Темже молим тя с любовию, подаждь благодатную тишину отчизне нашей, умоли Господа даровати нам грехов оставление и помогай всем любящим тя, а наипаче зде подвизающимся, до конца жизни воспевати Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многая и славная чудеса твоя, прославляем возвеличившаго тя Господа и благодарение приносим ти, отче Варлааме, обитель бо Владычняя, во времене лихолетия разоренная, паки возставися, силою же лучшею обновися, в нюже инокини и паломники благочестивий текуще, яко отца и первоначальника обители восхваляют тя сице: Радуйся, яко обитель твоя, от безбожных разоренная, возставися; Радуйся, яко паки тем светильник благочестия Церкви

Русской даровася. Радуйся, яко храмы и здания ея молитвами твоими благолепно обновляются; Радуйся, яко тобою благочестие в ней укрепляется. Радуйся, о обители твоей и сестрах ея неусыпный попечителю; Радуйся, приходящих в ню благий предстателю. Радуйся, подвизающимся в ней инокинем спасения вечный ходатаю; Радуйся, почитающих святую память твою небесный покровителю. Радуйся, от всея земли Российския во обитель людей православных призываяй; Радуйся, благословение Божие на зде труждающихся низводяй. Радуйся, Богом дарованный нам заступниче; Радуйся, молитвенниче крепкий за Русь Православную. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.

Кондак 13

О великий угодниче Божий преподобне отче Варлааме, приими сие малое моление наше, в похвалу тебе приносимое, и со Пресвятою Владычицею Богородицею и всеми святыми земли нашея умоли Господа даровати мир и благоустроение Церкви Православней и стране Российстей, да сподобимся с тобою в Царствии Небеснем воспевати Спасителю нашему благодарную песнь: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1.